Undersøkelse om kupongprogrammet
Tone Grønskag Johansen
Product Manager Kupong
Tusen takk for alle tilbakemeldingene vi har fått gjennom kupongundersøkelsen – gøy å se at så mange engasjerer seg! I årets undersøkelse ønsket vi å få en dypere forståelse i hvordan kupongene oppleves, og hva vi kan gjøre for å forbedre denne medlemsfordelen ytterligere. Resultatene viser at kupongene blir satt stor pris på og oppleves som enkle å bruke, men det er også et ønske om mer variasjon og spenning. Vi har fått mange gode forslag til forbedring, og vi ser frem til å jobbe med flere av disse tiltakene fremover.
Nye vekstkategorier i Obs BYGG
Johan Fredrik Hillveg
Ass. Kjededirektør Obs Bygg
Nye kategorier og varegrupper er en viktig kilde til vekst for Obs BYGG, men har vi som byggevarekjede troverdigheten til å selge disse varene? Gjennom Medlemspanelet fikk vi bekreftet noen antagelser, men også mange ulikheter i oppfatning mellom kjønn og alder som kan ha betydning for hvilke nye varegrupper vi skal introdusere i Obs Bygg varehusene fremover.
Lokalmat
Linda Dahlstrøm Haugen
Sortimentsjef Ferskvare
Tusen takk for alle svar og innspill om lokalmat i Coop butikkene! Dere har gitt oss unik innsikt i hvilke varegrupper som er viktigst i ulike deler av landet, hvordan vi kan bedre informasjon og plassering i butikk samt hvilke argumenter som bør vektlegges for økt salg av lokalmat
Barnematundersøkelsen
Håvard Fossan
Direktør Tørrvarer
Barnematundersøkelsen har gitt oss innsikt i hvordan vi kan skape bedre og mer relevante handleopplevelser ifm. kjøp av barnemat. Barnemat-området er i endring og naturlighet og bærekraft er viktige drivere for mange medlemmer når det gjelder årsak til kjøp.
Undersøkelse om faghandel i Obs kjeden
Thomas Storbakk
Konseptsjef Faghandel
Deres innspill har gitt oss innsikt i hva som er viktig for deg når du handler ulike typer varer, enten det er hos oss eller hos konkurrentene. Det er gledelig å se at medlemmene våre er fornøyde med Obs og særlig at vi er gode på totalutvalg, ryddighet, og kundevennlige betalingsløsninger – men viktigst av alt; at vi har «alt på ett sted».
Undersøkelse om sunnere handlekurv
Dorthe Gill Brudvik
Direktør Egne merkevarer
Coop ønsker å bidra til en sunnere handlekurv og utfører jevnlig en undersøkelse om dette temaet for å kartlegge hva vi må ta hensyn til i produktutvikling og utvalg i butikk. Vi bruker også kupongprogrammet aktivt for å stimulere til økt forbruk av frukt og grønt.
Undersøkelse om brødemballasje
Linda Remen Svartangen
Konseptutvikler EMV
Basert på tilbakemeldingene på designforslag på emballasjen til brød og ønske om mer farge, lanserer vi ny design i februar 2024. Vi håper du vil like de nye brødposene.
Økonomi og handlevaner
Magne Rideng
Analysesjef
I undersøkelsene om økonomi og handlevaner, ser vi at det fortsatt er mange som bekymrer seg for økte matvarepriser. Det siste året har vi derfor økt antall varer i våre rimeligste merker, Xtra og Coop, for at medlemmene skal ha flere billige alternativer å velge mellom. Vi har også fokusert på gode tilbud og relevante kuponger. Coop er også en av de største leverandørene av overskudds-mat til matsentralene i Norge og leverte over 1000 tonn mat i 2022. Dette synes vi er viktig i en situasjon der stadig flere har behov for mathjelp.
Undersøkelse om bærekraft
Siri Krona Johnsen
Leder Bærekraft
Resultatene fra undersøkelsen viser at de tre viktigste bærekraft temaene for medlemmene er matsvinn, emballasje og dyrevelferd. Dette er temaer vi jobber aktivt med og som vi vil ha fokus på i tiden som kommer. Vi har akkurat lansert et nytt nedprisingskonsept, “Best før 70 prosent”, der vi selger varer som har passert best før-dato for 70 prosent av ordinær pris. Undersøkelsen viser også at medlemmene ønsker at Coop gjør det lettere for dem å ta sunne, gode og bærekraftige valg – dette skal vi prøve å levere på i tiden som kommer, slik at medlemmene blir enda mer fornøyde med Coop!
Undersøkelse om helse, skjønnhet og personlig pleie
Ingrid Lyngstad
Sortimentssjef
Det våre kunder delte med oss i Medlemspanelet ligger til grunn for mye spennende som kommer til å skje innenfor skjønnhet og personlig pleie i Coop fremover
Bærekraftsundersøkelsen 2022
Torstein Clausen Jystad
Rådgiver klima og energi
Takk til alle som deltok i årets bærekraftsundersøkelse. Som i fjor understrekte medlemmene behovet for god og tydelig bærekraftsinformasjon, viktigheten av økt fokus på matsvinn og redusert emballasjebruk for å nevne noe. Innspillene følger opp flere viktige temaer som også kom frem i fjor, og som vi nå er i gang med å adressere gjennom konkrete tiltak. Vi vil fortsette å ta innspillene inn som grunnlag i stadig flere av våre bærekraftstiltak, som har høyt fokus i Coop fremover.
Undersøkelse om bruk av plastposer og gjenbruksnett
Sigrid Paulsen Torset og Karoline Westre
Vi har skrevet vår Masteroppgave på NHH for Coop om bærekraft i dagligvarehandelen. Problemstillingen var hvordan man kan påvirke medlemmer til å redusere sitt forbruk av plastposer og heller bruke andre bærealternativer, som handlenett for å spare miljøet. Coop har fått mange nyttige innspill til tiltak gjennom oppgaven og deres svar på denne undersøkelsen, som vi skal ta tak i utover høsten. Tusen takk for deres deltagelse i undersøkelsen.
Undersøkelse om kampanjer i Coop Prix
Yan L. Dahl
Salgs- og konseptsjef Coop Prix
Takk for god hjelp til vurdering av Coop Prix’ kampanjer «middagsdeal» og «i farta deal». Det er viktig for oss i Coop Prix å være aktuelle for dere som kunder i alt vi arbeider med. Derfor var det veldig spennende å lære mer om hvordan dere faktisk opplever våre kampanjer og kommunikasjonen av dem.
Deres svar er viktige for våre prioriteringer fremover. Det blir endringer i «middagsdeal» allerede i august 2022, endringer i «i farta deal» kommer etter hvert. Følg med på hva som skjer!Undersøkelse om partnere og andre medlemsfordeler
Stine Sandvik
Partner manager
Tusen takk for at dere engasjerer dere og kommer med tilbakemeldinger. Vi jobber kontinuerlig med å kunne tilby relevante og gode medlemsfordeler via våre samarbeidspartnere.
Årlig blir det gjennomført en undersøkelse der vi får innsikt i hvor fornøyde medlemmene er med fordelene, og hvilke fordeler medlemmene ønsker fremover. Og det er veldig gledelig å se at deltakerne i medlemspanelet er fornøyde og synes det er enkelt å ta i bruk fordelene! Og så skal vi nå bruke resultatene fra undersøkelsen til å prioritere hva vi skal fokusere på videre for at medlemmene skal bli enda mer fornøyde.
Undersøkelse om Tex Mex
Eliann Thøgersen
Sortimentssjef
Både medlemmene og vi synes Tex Mex er spennende! Medlemmene fortalte oss hva som er viktig og hva de ville ha mer av i våre butikker. Vi har fått vite at vi gjør mye riktig, men også at det er noen muligheter for forbedringer som vi jobber med. Og nå har vi lansert en egen serie med spennende produkter – sjekk ut TacoTown-produktene i butikken din neste gang!
Takk til dere i medlemspanelet som har bidratt til å gjøre utvalget enda mer spennende!
Undersøkelse om COOP deiger
Camille Rinnan
Produktsjef EMV
En stor takk for verdifulle innspill rundt COOP deiger. Basert på alle gode tilbakemeldinger vi har fått, velger vi å sette i gang en større designendring enn vi først hadde sett for oss. Vi jobber nå for å få COOP deiger i en helt ny drakt til høsten for en av medlemmenes favoritt hverdagsprodukter.
Undersøkelse om Coop knekkebrød
Ole Sigurd Snekvik
Leder konseptutvikling EMV
Takk for gode tilbakemeldinger og hjelp til å utvikle Coop knekkebrød videre. Undersøkelsen har gitt oss god innsikt i hvorfor knekkebrødet velges. Den gir oss godt grunnlag for å jobbe videre med design og kommunikasjon på pakningen, vi vil da ta hensyn til hva dere i medlemspanelet er opptatt av. Takk for at dere bruker deres innflytelse som medlemmer!
Undersøkelse om grillmat
Camille Rinnan
Produktsjef EMV
Takk for verdifulle bidrag til årets grill-undersøkelse!
Svarene fra dere i Medlemspanelet har gjort oss enda mer kjent med medlemmene. Nå kjenner vi bedre deres holdninger, behov og forventninger til grillsesongen 2022. Medlemmene har innflytelse når vi utvikler serien med enda flere produkter, smaker og varianter!
Vi gleder oss til grillsesongen 2022!
Studie om kaker
Henry Wiiger
Sortimentsjef ferskvarer
Kaker er også viktig! For en stund siden spurte vi medlemmene i medlemspanelet en hel rekke spørsmål om kaker – type kaker, smaker, størrelser, priser ol. Og spørsmålene vakte engasjement. Medlemmene brukte sin innflytelse og hjalp oss med å utvikle utvalget av kaker i våre butikker.
Det blir flere nyheter og endringer fremover og nå kommer det tre nye typer kake i pakker med to kakestykker. Hva med Gulrotkake, Salt karamell eller Sjokolade coffe cake? Perfekt for å dele!
Undersøkelse om sjømat
Mari Asphjell
Prosjektkoordinator
Vi ønsket å få tilbakemelding på det nye Sjømatkonseptet fra våre medlemmer, både for fryste og ferske sjømatprodukter.Ved hjelp av medlemspanelet fikk vi en god bekreftelse av hvordan endringene har vært mottatt og hvordan vi nå kan inspirere til mer sjømatkonsum.
Vi har også fått flere gode innspill om hvordan våre medlemmer bruker sjømat i sin hverdag, samt hvilke smaker og produkter de ønsker å kombinere i sine sjømatretter.
Disse tilbakemeldingene har vært viktige og vil støtte vår videre utvikling av kategorien og vareutvalget.
Undersøkelse om bacon
Camille Rinnan
Produktsjef EMV
I Coop er vi opptatt av å tilpasse produktene til medlemmenes behov og ønsker. Medlemmene ga oss verdifull innsikt for hva de vil ha, hvilke egenskaper produktene skal ha og ikke minst design og emballasje. Vi håper å lansere flere endringer til høsten i tråd med på medlemmenes forventninger.
Vegetarmat undersøkelsen
Merete Rørvik
Produktspesialist
Medlemmene ga oss nyttig informasjon om sin interesse for vegetarmat, og hvilke typer produkter de ønsker i sine butikker. De fortalte oss også om hva som motiverer og hva som oppleves som hindringer når det gjelder å velge vegetarisk.
Medlemmene har brukt sin innflytelse til å utvide utvalget. Flere produkt i «Vegetardag»-serien er lansert og flere vil komme.
Ta en Vegetardag!
«Gjennom Coop Medlemspanel ønsker vi å involvere våre medlemmer i å si sin mening om hvordan Coop kan bli enda bedre.
Vår unike eierformer er viktig for oss, og vi setter kunden først. Her kan du lese litt om hvilke tiltak vi har iverksatt som følge av hva deltagerne i Medlemspanelet har fortalt oss er viktig»
Runar Leite
Styreleder, Coop Norge SA